Rebem un encàrrec i ens preparem!

Tenim una targeta que ens adreça a una pàgina web. La doctora Smith ens demana ajuda. Ella i el seu equip han creat un robot molt semblant a l'ésser humà: en Puck. Perquè puguin acabar totes les funcions del robot i perquè aquest disposi de tots els sentits, cal un codi d'activació, que podem aconseguir superant un escape room ple d’enigmes relacionats amb els sentits i les parts del cos. Ens hem de preparar!

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Iniciem el projecte: som a la fase de plantejament del repte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Les persones obtenim informació i ens relacionem gràcies als sentits que ens permeten tenir una imatge ajustada del nostre entorn.
OBJECTIUS
  • Descobrir el projecte i el repte que haurem de resoldre.
  • Comprendre el contingut d'una pàgina web.
  • Comprendre les instruccions orals d'un vídeo.
  • Activar els coneixements previs.
  • Planificar el procés de treball.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

Indicadors operatius de la Competència emprenedora

CE3. Crea idees i solucions originals, planifica tasques, coopera amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La formulació de preguntes descriptives i explicatives (com...?, on...?, quins...?, quants...?) sobre els coneixements previs relacionats amb el tema dels sentits.
  • La comprensió del sentit global i les idees més rellevants d'un document oral.
  • L'escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d'aprenentatge.
  • La reelaboració individual de textos orals i escrits produïts de manera col·lectiva.
  • L'utilització de dispositius digitals com a eines de cerca.
  • La consciència dels coneixements previs i la motivació per adquirir nous coneixements.
  • La participació en la formulació de propostes per a la planificació de diferents tasques.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Grup classe
  • Grups petits
  • Treball individual

Materials


Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Iniciem el projecte: som a la fase de plantejament del repte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Les persones obtenim informació i ens relacionem gràcies als sentits que ens permeten tenir una imatge ajustada del nostre entorn.
OBJECTIUS
  • Descobrir el projecte i el repte que haurem de resoldre.
  • Comprendre el contingut d'una pàgina web.
  • Comprendre les instruccions orals d'un vídeo.
  • Activar els coneixements previs.
  • Planificar el procés de treball.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

Indicadors operatius de la Competència emprenedora

CE3. Crea idees i solucions originals, planifica tasques, coopera amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La formulació de preguntes descriptives i explicatives (com...?, on...?, quins...?, quants...?) sobre els coneixements previs relacionats amb el tema dels sentits.
  • La comprensió del sentit global i les idees més rellevants d'un document oral.
  • L'escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d'aprenentatge.
  • La reelaboració individual de textos orals i escrits produïts de manera col·lectiva.
  • L'utilització de dispositius digitals com a eines de cerca.
  • La consciència dels coneixements previs i la motivació per adquirir nous coneixements.
  • La participació en la formulació de propostes per a la planificació de diferents tasques.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Grup classe
  • Grups petits
  • Treball individual