De què s'alimenten?

Fem hipòtesis sobre l’alimentació dels diferents tipus d’animals. Per comprovar-les buscarem informació en diferents fonts. Aprendrem que podem classificar els animals en tres grups segons el que mengen: herbívors, carnívors i omnívors. Amb tota aquesta informació, ens plantejarem si seria possible alimentar determinats animals si fossin animals de companyia.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Continuem en una fase d’investigació i desenvolupament.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Els animals són éssers vius amb unes característiques concretes que els diferencien dels éssers inerts i altres éssers vius. Tenen un cicle vital i realitzen les funcions vitals d'una manera determinada.
  • Les persones som responsables de la cura dels animals domèstics, entre elles els animals de companyia, i de mantenir les condicions perquè els animals salvatges puguin fer la seva vida normalment.
OBJECTIUS
  • Buscar informació sobre els animals investigats.
  • Obtenir informació de suports digitals.
  • Extreure informació de textos escrits. Comprensió lectora.
  • Identificar els diferents tipus d'alimentació que es poden donar i classificar els animals segons això.
  • Fer i interpretar un gràfic de barres.
  • Valorar si és fàcil proporcionar l'alimentació adequada a totes les mascotes.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

CE6. Analitzar críticament les causes i les conseqüències de la intervenció humana a l’entorn integrant els vessants social, econòmic, cultural, tecnològic i ambiental definits en els objectius de desenvolupament sostenible, per tal de promoure la capacitat d’afrontar els problemes, aportar solucions i actuar de manera individual i col·laborativa en la seva resolució, i posant en pràctica hàbits de vida i de consum responsable i sostenible.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

Àrea de Lengua castellana y literatura

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

Àrea de Llengua estrangera

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinó i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

CE6. Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

CD3. Participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • L'ús d'una font primària suggerida en la recerca (fotografies...).
  • La identificació de les principals característiques dels animals vertebrats (l'alimentació).
  • La recollida i comparació de dades en taules simples (alimentació dels animals).
  • La classificació dels animals en herbívors, carnívors i omnívors.
  • La capacitat de valorar l'adequació d'un animal com a mascota en relació a les seves característiques (alimentació).
  • La comprensió lectora en textos preparats.
  • L'escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d’aprenentatge.
  • L'ús de lèxic bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta. (en català i castellà).
  • La comprensió del sentit global d'un text (en català i castellà).
  • La comprensió del vocabulari relacionat amb l'alimentació dels animals. (en anglès).
  • El reconeixement dels nombres com a quantificadors per valorar dades.
  • La representació de les dades recollides de manera matemàtica.
  • L'ús dels dispositius digitals com a eines de visualització.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Grup classe
  • Grups petits
  • Treball individual

Materials


Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Continuem en una fase d’investigació i desenvolupament.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Els animals són éssers vius amb unes característiques concretes que els diferencien dels éssers inerts i altres éssers vius. Tenen un cicle vital i realitzen les funcions vitals d'una manera determinada.
  • Les persones som responsables de la cura dels animals domèstics, entre elles els animals de companyia, i de mantenir les condicions perquè els animals salvatges puguin fer la seva vida normalment.
OBJECTIUS
  • Buscar informació sobre els animals investigats.
  • Obtenir informació de suports digitals.
  • Extreure informació de textos escrits. Comprensió lectora.
  • Identificar els diferents tipus d'alimentació que es poden donar i classificar els animals segons això.
  • Fer i interpretar un gràfic de barres.
  • Valorar si és fàcil proporcionar l'alimentació adequada a totes les mascotes.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

CE6. Analitzar críticament les causes i les conseqüències de la intervenció humana a l’entorn integrant els vessants social, econòmic, cultural, tecnològic i ambiental definits en els objectius de desenvolupament sostenible, per tal de promoure la capacitat d’afrontar els problemes, aportar solucions i actuar de manera individual i col·laborativa en la seva resolució, i posant en pràctica hàbits de vida i de consum responsable i sostenible.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

Àrea de Lengua castellana y literatura

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

Àrea de Llengua estrangera

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinó i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

CE6. Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

CD3. Participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • L'ús d'una font primària suggerida en la recerca (fotografies...).
  • La identificació de les principals característiques dels animals vertebrats (l'alimentació).
  • La recollida i comparació de dades en taules simples (alimentació dels animals).
  • La classificació dels animals en herbívors, carnívors i omnívors.
  • La capacitat de valorar l'adequació d'un animal com a mascota en relació a les seves característiques (alimentació).
  • La comprensió lectora en textos preparats.
  • L'escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d’aprenentatge.
  • L'ús de lèxic bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta. (en català i castellà).
  • La comprensió del sentit global d'un text (en català i castellà).
  • La comprensió del vocabulari relacionat amb l'alimentació dels animals. (en anglès).
  • El reconeixement dels nombres com a quantificadors per valorar dades.
  • La representació de les dades recollides de manera matemàtica.
  • L'ús dels dispositius digitals com a eines de visualització.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Grup classe
  • Grups petits
  • Treball individual