Aquesta és la solució?

A partir de l’observació d’una fotografia, prenem consciència de la destrucció del planeta que habitem, la Terra, i de les dificultats per continuar vivint-hi en el futur. Ens plantegem si l’alternativa pot ser colonitzar un nou planeta que ens permeti salvar-nos com a espècie. I ens fixem en els projectes d’investigació i colonització de Mart. Coneixem l’Ariadna Farrés, una investigadora de la NASA.

Ens plantegem el repte: descobrir si la colonització de Mart és la solució a la supervivència de l’ésser humà i coneixem el producte final, un audiovisual.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

La primera fase del projecte és el plantejament i la comprensió del repte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • El canvi climàtic, la contaminació de la Terra i l’esgotament dels seus recursos naturals pot portar aquest planeta al col·lapse i a fer-lo inhabitable per a l’espècie humana.
  • La investigació espacial està avançant a molta velocitat i es creu que en el futur es podran habitar altres planetes, com Mart.
OBJECTIUS
  • Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements significatius de l’entorn natural, social i cultural, utilitzant estratègies de cerca i tractament de la informació, i analitzar els resultats i plantejar solucions alternatives als problemes.
  • Formular el repte.
  • Realitzar un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació.
  • Usar diferents informacions procedents dels mitjans de comunicació per interpretar problemes socials rellevants. Valorar la relació de proximitat que proporcionen les tecnologies de la informació i la comunicació amb altres llocs del planeta.
  • Tenir consciència del valor del treball individual i col·lectiu i desenvolupar hàbits d’esforç i treball en l’estudi, així com actituds de confiança, iniciativa personal, autodisciplina, sentit crític, responsabilitat, curiositat, interès i creativitat en l’aprenentatge.

 

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

CE6. Analitzar críticament les causes i les conseqüències de la intervenció humana a l’entorn integrant els vessants social, econòmic, cultural, tecnològic i ambiental definits en els objectius de desenvolupament sostenible, per tal de promoure la capacitat d’afrontar els problemes, aportar solucions i actuar de manera individual i col·laborativa en la seva resolució, i posant en pràctica hàbits de vida i de consum responsable i sostenible

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La formulació de preguntes predictives i de gestió (quines conseqüències…?, què pot passar…? podria ser…? què passarà si…?).
  • La identificació dels factors socials i naturals que configuren un ecosistema o un paisatge significatiu.
  • La participació de manera activa en els treballs en grup, aportant idees al desenvolupament de les tasques que cal fer.
  • La realització de propostes de futur globals.
  • La comprensió del sentit global d’una comunicació informativa emesa en un mitjà de comunicació del seu entorn proper quan dona notícies actuals o del seu interès.
  • L'establiment de vincles entre el text i els seus interessos o necessitats personals.
  • L'escolta activament en situacions comunicatives quotidianes i d’aprenentatge.
  • L'ús dels dispositius digitals com a eines de visualització.
  • El compliment de les consignes de les estratègies cooperatives (treball en grup).

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball cooperatiu
  • Treball autònom
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Treball individual
  • Grups petits (cooperatiu)
  • Tot el grup

Materials


Altres Materials

  • Guia per a les famílies.

Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

La primera fase del projecte és el plantejament i la comprensió del repte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • El canvi climàtic, la contaminació de la Terra i l’esgotament dels seus recursos naturals pot portar aquest planeta al col·lapse i a fer-lo inhabitable per a l’espècie humana.
  • La investigació espacial està avançant a molta velocitat i es creu que en el futur es podran habitar altres planetes, com Mart.
OBJECTIUS
  • Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements significatius de l’entorn natural, social i cultural, utilitzant estratègies de cerca i tractament de la informació, i analitzar els resultats i plantejar solucions alternatives als problemes.
  • Formular el repte.
  • Realitzar un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació.
  • Usar diferents informacions procedents dels mitjans de comunicació per interpretar problemes socials rellevants. Valorar la relació de proximitat que proporcionen les tecnologies de la informació i la comunicació amb altres llocs del planeta.
  • Tenir consciència del valor del treball individual i col·lectiu i desenvolupar hàbits d’esforç i treball en l’estudi, així com actituds de confiança, iniciativa personal, autodisciplina, sentit crític, responsabilitat, curiositat, interès i creativitat en l’aprenentatge.

 

COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

CE6. Analitzar críticament les causes i les conseqüències de la intervenció humana a l’entorn integrant els vessants social, econòmic, cultural, tecnològic i ambiental definits en els objectius de desenvolupament sostenible, per tal de promoure la capacitat d’afrontar els problemes, aportar solucions i actuar de manera individual i col·laborativa en la seva resolució, i posant en pràctica hàbits de vida i de consum responsable i sostenible

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La formulació de preguntes predictives i de gestió (quines conseqüències…?, què pot passar…? podria ser…? què passarà si…?).
  • La identificació dels factors socials i naturals que configuren un ecosistema o un paisatge significatiu.
  • La participació de manera activa en els treballs en grup, aportant idees al desenvolupament de les tasques que cal fer.
  • La realització de propostes de futur globals.
  • La comprensió del sentit global d’una comunicació informativa emesa en un mitjà de comunicació del seu entorn proper quan dona notícies actuals o del seu interès.
  • L'establiment de vincles entre el text i els seus interessos o necessitats personals.
  • L'escolta activament en situacions comunicatives quotidianes i d’aprenentatge.
  • L'ús dels dispositius digitals com a eines de visualització.
  • El compliment de les consignes de les estratègies cooperatives (treball en grup).
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball cooperatiu
  • Treball autònom
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Treball individual
  • Grups petits (cooperatiu)
  • Tot el grup