El cos en moviment

Anem a una classe d’educació física d’un altre curs per observar com es mou el cos i els canvis que es produeixen amb el moviment. També ens fixem en com és el cos de les persones i analitzem les parts que permeten el moviment a partir de la imitació de diferents postures amb el nostre cos. Experimentem com podem gaudir del cos en moviment amb la preparació d’un ball entre tots. Ens adonarem que moure el cos no solament contribueix al nostre benestar físic.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Amb aquesta activitat comencem les fases d’investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Tenir salut no és solament no tenir malalties. La salut és un estat de benestar general en relació amb el nostre cos, les nostres emocions i les nostres relacions socials.
  • Les diferents funcions vitals les duen a terme diferents òrgans i aparells, que ens permeten relacionar-nos amb l’entorn i obtenir l’energia necessària per créixer i fer les activitats diàries. 
  • Uns bons hàbits d’alimentació, higiene, descans, exercici i comportament ens ajuden a mantenir la salut. 
OBJECTIUS
  • Observar diferents aspectes del cos i del cos en moviment en una classe d’educació física.
  • Recollir dades i analitzar-les per treure conclusions en relació amb el tema que investiguem.
  • Fer servir el propi cos per analitzar diferents aspectes del moviment.
  • Analitzar el paper de les articulacions en el moviment de les diferents parts del cos.
  • Preparar una activitat col·lectiva d’expressió corporal.
  • Participar en l’avaluació de diferents activitats individuals o de grup.
  • Construir continguts a partir de l’experiència.
  • Treure conclusions i recollir-les.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE4. Conèixer i prendre consciència del propi cos, de les emocions i els sentiments propis i aliens, a partir de l’adquisició d’hàbits fonamentats en coneixements científics, per aconseguir el benestar físic i emocional i afavorir la convivència.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes

Àrea de Matemàtiques

CE6. Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.

Àrea d'Educació física

CE3. Prendre part en activitats motrius individuals i col·lectives, de joc i d’expressió i comunicació corporal per integrar-les en el repertori motriu i afavorir les relacions interpersonals.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.

Indicadors operatius de la Competència emprenedora

CE3. Crea idees i solucions originals, planifica tasques, coopera amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • L’establiment de connexions entre les observacions experimentals i els conceptes sobre el moviment treballats.
  • La resposta a preguntes plantejades establint connexions.
  • El desenvolupament de les funcions assignades en el treball en grup.
  • L'ús d'una font o fonts suggerides en la recerca d’informació a preguntes plantejades.
  • L'escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d'aprenentatge.
  • El coneixement i l'aplicació de les normes de conversa: demanar el torn de paraula i tenir respecte vers els altres.
  • L'escriptura de frases senzilles.
  • La utilització de vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles (català).
  • La participació en activitats col·lectives d’expressió i comunicació corporal que utilitzen com a recurs expressiu el moviment.
  • L'acceptació de les activitats col·lectives d’expressió triades pels companys i està d’acord amb la decisió del grup.
  • L'actitud positiva participant en l’activitat escollida pel grup.
  • La participació i la valoració del treball en grup per aconseguir objectius concrets.
  • L'ús de dispositius digitals disponibles com a eines de documentació i reportatge.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Conversa col·lectiva
  • Treball autònom
  • Treball cooperatiu
  • Investigació
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • Individual
  • En grups petits

Materials


Altres Materials

Maniquí de fusta articulat.

Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Amb aquesta activitat comencem les fases d’investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Tenir salut no és solament no tenir malalties. La salut és un estat de benestar general en relació amb el nostre cos, les nostres emocions i les nostres relacions socials.
  • Les diferents funcions vitals les duen a terme diferents òrgans i aparells, que ens permeten relacionar-nos amb l’entorn i obtenir l’energia necessària per créixer i fer les activitats diàries. 
  • Uns bons hàbits d’alimentació, higiene, descans, exercici i comportament ens ajuden a mantenir la salut. 
OBJECTIUS
  • Observar diferents aspectes del cos i del cos en moviment en una classe d’educació física.
  • Recollir dades i analitzar-les per treure conclusions en relació amb el tema que investiguem.
  • Fer servir el propi cos per analitzar diferents aspectes del moviment.
  • Analitzar el paper de les articulacions en el moviment de les diferents parts del cos.
  • Preparar una activitat col·lectiva d’expressió corporal.
  • Participar en l’avaluació de diferents activitats individuals o de grup.
  • Construir continguts a partir de l’experiència.
  • Treure conclusions i recollir-les.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE4. Conèixer i prendre consciència del propi cos, de les emocions i els sentiments propis i aliens, a partir de l’adquisició d’hàbits fonamentats en coneixements científics, per aconseguir el benestar físic i emocional i afavorir la convivència.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes

Àrea de Matemàtiques

CE6. Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.

Àrea d'Educació física

CE3. Prendre part en activitats motrius individuals i col·lectives, de joc i d’expressió i comunicació corporal per integrar-les en el repertori motriu i afavorir les relacions interpersonals.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.

Indicadors operatius de la Competència emprenedora

CE3. Crea idees i solucions originals, planifica tasques, coopera amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • L’establiment de connexions entre les observacions experimentals i els conceptes sobre el moviment treballats.
  • La resposta a preguntes plantejades establint connexions.
  • El desenvolupament de les funcions assignades en el treball en grup.
  • L'ús d'una font o fonts suggerides en la recerca d’informació a preguntes plantejades.
  • L'escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d'aprenentatge.
  • El coneixement i l'aplicació de les normes de conversa: demanar el torn de paraula i tenir respecte vers els altres.
  • L'escriptura de frases senzilles.
  • La utilització de vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles (català).
  • La participació en activitats col·lectives d’expressió i comunicació corporal que utilitzen com a recurs expressiu el moviment.
  • L'acceptació de les activitats col·lectives d’expressió triades pels companys i està d’acord amb la decisió del grup.
  • L'actitud positiva participant en l’activitat escollida pel grup.
  • La participació i la valoració del treball en grup per aconseguir objectius concrets.
  • L'ús de dispositius digitals disponibles com a eines de documentació i reportatge.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Conversa col·lectiva
  • Treball autònom
  • Treball cooperatiu
  • Investigació
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • Individual
  • En grups petits