On vivim?

Segons hem planificat, situarem la nostra localitat en el mapa, buscarem informació sobre el lloc on vivim i el seu entorn i descobrirem les diferències principals entre els pobles i les ciutats. Començarem a fer un superplànol per aprendre a situar-nos en l’espai.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Un cop acabada la planificació, comencem la primera fase d'investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Conèixer l’entorn més proper els permet desenvolupar progressivament la seva autonomia personal.
  • Els pobles i les ciutats són part del paisatge i que aquest canvia o es transforma a causa de l’acció de les persones.
OBJECTIUS
  • Cercar i analitzar informació en determinades eines web.
  • Valorar l’ús de les fonts d’informació.
  • Observar i interpretar mapes (comarques i relleu de Catalunya) i plànols senzills.
  • Conèixer les característiques principals dels pobles i les ciutats.
  • Reconèixer els principals trets de les localitats de muntanya, de plana i de costa.
  • Elaborar taules de doble entrada i interpretar-ne les dades.
  • Participar en el treball en grup i valorar-lo.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes..

Área de Lengua castellana y literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Àrea de Llengua estrangera

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

Àrea d'Educació artística

CE1. Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La utilització de diferents fonts per cercar i interpretar la informació.
  • L’ús de vocabulari bàsic relacionat amb l’entorn.
  • La interpretació de mapes (comarques i relleu de Catalunya) i plànols senzills.
  • La compleció de taules de doble entrada i la interpretació de les dades.
  • La identificació de les característiques principals dels pobles i les ciutats i la seva relació amb el paisatge.
  • La participació i la valoració del treball en grup per aconseguir objectius concrets.
  • L’escriptura de frases sobre informació recollida i/o preparada.
  • La percepció i valoració dels elements culturals presents en l'entorn proper.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Conversa col·lectiva
  • Expositiva
  • Cerca d’informació
  • Treball autònom
  • Treball cooperatiu
AGRUPACIÓ
  • Individual
  • En grups petits
  • Tot el grup

Materials


Altres Materials

Plànol en gran de la nostra ciutat o poble.

Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Un cop acabada la planificació, comencem la primera fase d'investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Conèixer l’entorn més proper els permet desenvolupar progressivament la seva autonomia personal.
  • Els pobles i les ciutats són part del paisatge i que aquest canvia o es transforma a causa de l’acció de les persones.
OBJECTIUS
  • Cercar i analitzar informació en determinades eines web.
  • Valorar l’ús de les fonts d’informació.
  • Observar i interpretar mapes (comarques i relleu de Catalunya) i plànols senzills.
  • Conèixer les característiques principals dels pobles i les ciutats.
  • Reconèixer els principals trets de les localitats de muntanya, de plana i de costa.
  • Elaborar taules de doble entrada i interpretar-ne les dades.
  • Participar en el treball en grup i valorar-lo.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes..

Área de Lengua castellana y literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Àrea de Llengua estrangera

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

Àrea d'Educació artística

CE1. Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La utilització de diferents fonts per cercar i interpretar la informació.
  • L’ús de vocabulari bàsic relacionat amb l’entorn.
  • La interpretació de mapes (comarques i relleu de Catalunya) i plànols senzills.
  • La compleció de taules de doble entrada i la interpretació de les dades.
  • La identificació de les característiques principals dels pobles i les ciutats i la seva relació amb el paisatge.
  • La participació i la valoració del treball en grup per aconseguir objectius concrets.
  • L’escriptura de frases sobre informació recollida i/o preparada.
  • La percepció i valoració dels elements culturals presents en l'entorn proper.
METODOLOGIA
  • Conversa col·lectiva
  • Expositiva
  • Cerca d’informació
  • Treball autònom
  • Treball cooperatiu
AGRUPACIÓ
  • Individual
  • En grups petits
  • Tot el grup

Altres Materials

Plànol en gran de la nostra ciutat o poble.