Inspecció de seguretat

La nostra investigació comença: en grups d’experts, inspeccionarem els diferents espais de l’escola per esbrinar si en algun hi podem millorar la seguretat. Cada grup detectarà, amb una inspecció ocular, un lloc de risc i en farà un informe i una proposta de millora. Aprendrem també a senyalitzar els llocs problemàtics.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Comencem la fase d'investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Prendre consciència dels riscos, localitzar-los i avaluar-los facilita l’establiment de mesures de prevenció.
  • La salut és un afer individual, però també social i col·lectiu, per això cal que tots assumim la nostra part de responsabilitat en la prevenció de riscos.
  • És important conèixer la senyalització de seguretat existent per evitar comportaments que poden resultar perillosos.
  • La cooperació entre els membres d’un equip especialitzats facilita l’assoliment dels objectius.
OBJECTIUS
  • Demostrar responsabilitat en les tasques individuals i actitud cooperativa per al treball en grup i vetllant per la pròpia seguretat i la dels altres.
  • Valorar les actuacions que contribueixen a la millora de la seguretat al nostre entorn.
  • Prendre consciència dels riscos que hi ha al nostre entorn proper i adoptar mesures de seguretat per prevenir accidents.
  • Tenir en compte les normes d’ús i seguretat de les eines, els estris i els materials que tenim a l’abast.
  • Resoldre una situació plantejada de la manera més eficient i justificar-ne la tria.
  • Situar i representar llocs en mapes senzills.
  • Assumir la prevenció de riscos com una responsabilitat que pot repercutir en la pròpia salut i també en la dels altres.
  • Conèixer els senyals de seguretat i respectar-los.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE3. Resoldre problemes i reptes, generant, cooperativament, un producte creatiu i innovador a partir de projectes interdisciplinaris i utilitzant diferents formes de raonament com el pensament de disseny i el pensament computacional, per respondre a necessitats concretes.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengües

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes..

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors de la Competència digital

CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • El reconeixement del contingut d'una font d'informació (anàlisi d’exemples de prevenció de riscos d’accidents escolars).

  • La identificació dels factors de risc que poden provocar un accident a l'escola i la cerca de solucions.

  • La capacitat per relacionar els objectes amb les característiques dels materials amb què estan fets.

  • La comprensió oral de documents audiovisuals.

  • La localització i selecció d'algunes informacions pertinents a la cerca amb l'ajut d'una pauta.

  • La interpretació i  realització, amb els instruments de  dibuix i els recursos digitals adients, de representacions espacials de l’entorn quotidià.

  • La participació de manera activa en els treballs en grup, aportant idees al desenvolupament de les tasques que cal fer.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball cooperatiu
  • Treball autònom
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Treball individual
  • Grups petits (cooperatiu)
  • Tot el grup

Materials


Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Comencem la fase d'investigació del projecte.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Prendre consciència dels riscos, localitzar-los i avaluar-los facilita l’establiment de mesures de prevenció.
  • La salut és un afer individual, però també social i col·lectiu, per això cal que tots assumim la nostra part de responsabilitat en la prevenció de riscos.
  • És important conèixer la senyalització de seguretat existent per evitar comportaments que poden resultar perillosos.
  • La cooperació entre els membres d’un equip especialitzats facilita l’assoliment dels objectius.
OBJECTIUS
  • Demostrar responsabilitat en les tasques individuals i actitud cooperativa per al treball en grup i vetllant per la pròpia seguretat i la dels altres.
  • Valorar les actuacions que contribueixen a la millora de la seguretat al nostre entorn.
  • Prendre consciència dels riscos que hi ha al nostre entorn proper i adoptar mesures de seguretat per prevenir accidents.
  • Tenir en compte les normes d’ús i seguretat de les eines, els estris i els materials que tenim a l’abast.
  • Resoldre una situació plantejada de la manera més eficient i justificar-ne la tria.
  • Situar i representar llocs en mapes senzills.
  • Assumir la prevenció de riscos com una responsabilitat que pot repercutir en la pròpia salut i també en la dels altres.
  • Conèixer els senyals de seguretat i respectar-los.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE3. Resoldre problemes i reptes, generant, cooperativament, un producte creatiu i innovador a partir de projectes interdisciplinaris i utilitzant diferents formes de raonament com el pensament de disseny i el pensament computacional, per respondre a necessitats concretes.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengües

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes..

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors de la Competència digital

CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • El reconeixement del contingut d'una font d'informació (anàlisi d’exemples de prevenció de riscos d’accidents escolars).

  • La identificació dels factors de risc que poden provocar un accident a l'escola i la cerca de solucions.

  • La capacitat per relacionar els objectes amb les característiques dels materials amb què estan fets.

  • La comprensió oral de documents audiovisuals.

  • La localització i selecció d'algunes informacions pertinents a la cerca amb l'ajut d'una pauta.

  • La interpretació i  realització, amb els instruments de  dibuix i els recursos digitals adients, de representacions espacials de l’entorn quotidià.

  • La participació de manera activa en els treballs en grup, aportant idees al desenvolupament de les tasques que cal fer.

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball cooperatiu
  • Treball autònom
  • Manipulativa
AGRUPACIÓ D'ALUMNES
  • Treball individual
  • Grups petits (cooperatiu)
  • Tot el grup