Què, m'ajudeu?

Rebem un missatge filmat al correu electrònic de l’escola adreçat als nens i nenes de cicle superior. L’assumpte del missatge és “Què, m’ajudeu?”, i el contingut és una proposta inèdita d’un emissor inèdit...: Markus, el famós youtuber!

Què deu voler? En què el podem ajudar? Valdrà més que fem play.

Markus vol que l’ajudem i ens planteja un repte: serem capaços de documentar el guió històric de cinema que ha d’escriure? La primera feina que farem serà descobrir amb les pistes que tenim de quin període històric estem parlant.

Continguts i objectius

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • La història és una successió de fets interrelacionats que ens explica per què el món és com és.
  • Le línies del temps es fan servir en història per organitzar i distribuir en el temps fets que considerem importants per a un conjunt ampli de persones.
OBJECTIUS
  • Despertar la curiositat i les ganes de descobrir i investigar sobre el passat.  
  • Ser conscient del que se sap i de les coses que ens cal aprendre.
  • Interpretar textos orals i escrits i ser capaços de formular el repte.
  • Crear el racó o espai físic del projecte per poder fer-ne el seguiment.
  • Entendre què és i per a què serveix crear una línia del temps per poder crear-ne de pròpies. 
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE10. Valorar el funcionament de les administracions públiques, a partir dels principis i els valors que es desprenen de l’ordenament jurídic que regula la nostra convivència, per protegir els drets civils i polítics i generar interaccions respectuoses i equitatives promovent la resolució pacífica i dialogada dels conflictes.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

Àrea d'Educació en valors cívics i ètics

CE4. Desenvolupar l’autoestima i l’estima de l’entorn, a partir de la identificació, expressió i gestió de les emocions i sentiments propis i reconeixent i valorant els dels altres, amb la finalitat d’assolir una actitud empàtica i respectuosa envers un mateix, els altres i la natura.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

CD3. Participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

CPSAA5. Planifica objectius a curt termini, utilitza estratègies d’aprenentatge autoregulat i participa en processos d’auto i coavaluació, reconeixent les seves limitacions i sabent buscar ajuda en el procés de construcció de coneixement.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES POT AVALUAR...
  • La formulació de preguntes que porten a la definició del repte del projecte.
  • L’escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d’aprenentatge.
  • El seguiment de les consignes de les estratègies de treball cooperatiu.
  • L’interès per participar en un projecte de servei a un tercer.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball cooperatiu
  • Treball autònom
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • En grups petits
  • Individual

Materials


Descripció de l'activitat

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • La història és una successió de fets interrelacionats que ens explica per què el món és com és.
  • Le línies del temps es fan servir en història per organitzar i distribuir en el temps fets que considerem importants per a un conjunt ampli de persones.
OBJECTIUS
  • Despertar la curiositat i les ganes de descobrir i investigar sobre el passat.  
  • Ser conscient del que se sap i de les coses que ens cal aprendre.
  • Interpretar textos orals i escrits i ser capaços de formular el repte.
  • Crear el racó o espai físic del projecte per poder fer-ne el seguiment.
  • Entendre què és i per a què serveix crear una línia del temps per poder crear-ne de pròpies. 
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE10. Valorar el funcionament de les administracions públiques, a partir dels principis i els valors que es desprenen de l’ordenament jurídic que regula la nostra convivència, per protegir els drets civils i polítics i generar interaccions respectuoses i equitatives promovent la resolució pacífica i dialogada dels conflictes.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

Àrea de Matemàtiques

CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.

Àrea d'Educació en valors cívics i ètics

CE4. Desenvolupar l’autoestima i l’estima de l’entorn, a partir de la identificació, expressió i gestió de les emocions i sentiments propis i reconeixent i valorant els dels altres, amb la finalitat d’assolir una actitud empàtica i respectuosa envers un mateix, els altres i la natura.

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència digital

CD1. Fa cerques guiades a Internet i usa estratègies senzilles per al tractament digital de la informació (paraules clau, selecció d’informació rellevant, organització de dades, etc.) amb una actitud crítica sobre els continguts que obté.

CD3. Participa en activitats i/o projectes escolars mitjançant l’ús d’eines o plataformes virtuals que li permetin construir nou coneixement, comunicar-se, treballar col·laborativament, compartir dades i continguts en entorns digitals restringits i supervisats de manera segura i amb una actitud oberta i responsable davant el seu ús.

Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre

CPSAA3. Reconeix i respecta les emocions i experiències dels altres, participa activament en el treball en grup, assumeix les responsabilitats individuals assignades i aporta estratègies cooperatives dirigides a la consecució d’objectius compartits.

CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.

CPSAA5. Planifica objectius a curt termini, utilitza estratègies d’aprenentatge autoregulat i participa en processos d’auto i coavaluació, reconeixent les seves limitacions i sabent buscar ajuda en el procés de construcció de coneixement.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES POT AVALUAR...
  • La formulació de preguntes que porten a la definició del repte del projecte.
  • L’escolta activa en situacions comunicatives quotidianes i d’aprenentatge.
  • El seguiment de les consignes de les estratègies de treball cooperatiu.
  • L’interès per participar en un projecte de servei a un tercer.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball cooperatiu
  • Treball autònom
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • En grups petits
  • Individual