Competències específiques

CE6, CE8

Criteris d’avaluació

6.1. Reconèixer i usar el llenguatge matemàtic present en el seu entorn i donar-hi significat.

6.2. Explicar idees i processos matemàtics utilitzats en la resolució d’un problema i justificar la solució obtinguda de forma verbal, amb l’ajuda del gest, la representació gràfica i la representació digital.

8.1. Col·laborar en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, i assumir responsabilitats per construir coneixement matemàtic.

8.2. Implicar-se en el grup, amb empatia i respecte, compartir les opinions, les maneres de fer, les estratègies i els pensaments propis, escoltar i reconèixer les aportacions dels altres per enriquir l’aprenentatge propi i col·lectiu.

Sabers

  • Reconeixement i formulació de preguntes en situacions properes que es resolen recollint dades.
  • Organització i estratègies per a la recollida de dades.
  • Presa de decisions a partir de les dades.
  • Representació gràfica i interpretació de les dades recollides (tenint en compte la classificació de les dades, la durada de la recollida i el context).
  • Foment de l’autonomia i les estratègies per a la presa de decisions en situacions de resolució de problemes tant per donar resposta a la situació plantejada com per fer-se altres preguntes i continuar aprenent.
  • Valoració de la contribució de les matemàtiques (numeració, geometria, estadística...) als diferents àmbits del coneixement humà des d’una perspectiva de gènere.
  • Descoberta i ús de les tècniques cooperatives en el treball en equip en matemàtiques, escolta activa i respecte pel treball dels altres.

Activitat 3. La informació que s'ha de posar en la fila de dalt de tot i la que s'ha de posar en la columna de l'esquerra no ha de ser forçosament la mateixa. En aquest cas, poden posar els anys en un eix i les poblacions en l'altre, o a l'inrevés. Els dos casos són correctes. La tria s'acostuma a fer en funció de l'espai de què es disposa per representar tota la taula. Fins i tot, el criteri estètic també pot fer decidir quina informació es posa en cada eix de coordenades. Si en lloc de 3 anys fossin 10, per exemple, seria més lògic posar els anys en l'eix vertical, però com que només s'ha de treballar amb 3 anys i 5 poblacions, no hi ha problema d'espai.

En l'apartat "+ recursos" trobareu una proposta per treballar més activitats competencials.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per acompanyar i repassar o bé ampliar els continguts del taller.

Més activitats competencials
Enllaços
Taula de doble entrada i gràfic de barres dobles

Vídeo que explica la taula de doble entrada i el gràfic de barres dobles mitjançant un exemple amb dades d’observació d’ocells.