Competències específiques

CE6, CE7

Criteris d’avaluació

6.1 Interpretar i usar el llenguatge matemàtic adequat i donar-hi significat.

6.2 Representar conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant diferents eines i formes de representació, incloent-hi la digital, per visualitzar idees i estructurar processos matemàtics.

6.3 Explicar idees i processos matemàtics utilitzats en la resolució d’un problema i argumentar la solució obtinguda de forma verbal, amb l’ajuda del gest, la representació gràfica i la representació digital.

7.2 Mantenir actituds positives davant de nous reptes matemàtics, com ara la perseverança i la flexibilitat, i entendre l’error com una oportunitat d’aprenentatge.

Sabers

  • Domini del vocabulari geomètric en la descripció verbal dels elements i les propietats de formes geomètriques (pla, recta, punt, semirecta i segment)
  • Domini en la localització i el desplaçament en plànols i mapes a partir de punts de referència.
  • Disseny i interpretació de plànols amb suports físics i virtuals usant un vocabulari adient.
  • Elaboració de conjectures sobre propietats geomètriques a partir de l’observació d’un dibuix.
  • Identificació de les idees i les relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
  • Representació de recorreguts dels quals es té una vivència personal.
  • Identificació d’estratègies de millora de la perseverança i el sentit de la responsabilitat envers l’aprenentatge de les matemàtiques tant per donar resposta al repte inicial com per continuar fent-se preguntes i aprenent.

Activitat 1. En el mapa hi veiem arbres, palmeres, una casa, un far, muntanyes, roques... que sobresurten de la superfície plana de l'illa. Aquesta superfície, però, sí que es pot considerar un pla perquè el dibuix és molt simplificat i el podem veure com un autèntic plànol.

Activitat 3. Com que en les indicacions per trobar el tresor queda clar que cal foradar 2 metres per trobar el tresor, no pot estar en el mateix pla del mapa. El pla és una superfície de dues dimensions, i per situar el tresor cal afegir la tercera dimensió de l'espai.

Activitat 6. Un dels objectius d'aquesta activitat és adonar-se que el polígon amb el nombre mínim de costats és el triangle. No és possible dibuixar un polígon amb dues cares: seria una línia poligonal oberta. Els alumnes seran conscients ben aviat que, per aconseguir dibuixar una línia poligonal tancada, necessiten tres costats com a mínim i que en aquests casos dibuixen un triangle. Amb l'última pregunta volem aconseguir que els alumnes dibuixin línies poligonals obertes o figures amb línies corbes: en cap dels dos casos no seran polígons.

En l'apartat "+ recursos" trobareu una proposta per treballar més activitats competencials.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per acompanyar i repassar o bé ampliar els continguts del taller.

 

Més activitats competencials
Enllaços
Recta, semirecta...

Activitats sobre rectes, semirectes i segments. 

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Per anar més enllà

Solucions