Competències específiques

CE5, CE8

Criteris d’avaluació

5.1. Connectar diferents elements de les matemàtiques i valorar-ne la utilitat per relacionar i ampliar coneixements en un context matemàtic.

5.2. Utilitzar les connexions entre les matemàtiques i altres àrees i també entre les matemàtiques i diferents situacions de contextos no matemàtics en què se’n pugui fer ús, desenvolupant la capacitat crítica, creativa i innovadora.

8.1. Col·laborar i aportar estratègies i raonaments matemàtics en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, per construir coneixement matemàtic de manera conjunta.

8.2. Equilibrar les necessitats personals amb les del grup, des de l’empatia i el respecte, i reconèixer la diversitat i el valor de les aportacions dels altres per generar nou aprenentatge matemàtic, tant individual com col·lectiu.

Sabers

  • Identificació i classificació de formes geomètriques en objectes de la vida quotidiana en funció dels seus elements i les relacions que hi ha entre aquests.
  • Coneixença de tècniques de construcció de formes geomètriques per composició i descomposició, amb materials manipulables, instruments de dibuix i aplicacions informàtiques.
  • Domini del vocabulari geomètric en la descripció verbal dels elements i les propietats de formes geomètriques.
  • Treball de la flexibilitat cognitiva, l’adaptació i el canvi d’estratègia, si cal, i valoració de l’error com a oportunitat d’aprenentatge.
  • Valoració de la contribució de les matemàtiques (numeració, geometria, estadística…) als diferents àmbits del coneixement humà des d’una perspectiva de gènere.

Activitat 2. De fet, per dibuixar rectes paral·leles també es podria fer servir el cartabó com a instrument fix i l'escaire com a instrument mòbil.

Activitat 3. Per traçar rectes paral·leles i perpendiculars en el mateix dibuix, val més fer servir el cartabó com a instrument mòbil perquè té un angle recte i dos costats iguals que facilita el traç de les rectes perpendiculars a les que s'han dibuixat primer, movent el cartabó fent un gir de 90 graus. És cert que l'escaire també permet fer aquest gir perquè també té un angle recte, però la diferent longitud dels costats no ho fan tan fàcil.

Activitat 6. Exemples: Les arestes de les bigues de secció quadrada o rectangular són rectes paral·leles entre si i perpendiculars a les rectes de les arestes de les habitacions. Si hi ha bigues a la vista, també hi trobareu rectes paral·leles. A les baranes de les escales també hi haurà rectes paral·leles i, possiblement, perpendiculars. Les portes també mostren rectes paral·leles i perpendiculars molt fàcils de detectar.

En l'apartat "+ recursos" trobareu una proposta per treballar més activitats competencials.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per acompanyar i repassar o bé ampliar els continguts del taller.

Més activitats competencials
Atenció a la diversitat