Competències específiques

CE3, CE8

Criteris d’avaluació

3.1. Analitzar conjectures matemàtiques senzilles, investigant patrons, propietats i relacions, fent deduccions i comprovant-les.

3.2. Crear exemples de problemes i situacions i justificar que es poden resoldre de manera raonada i argumentada.

3.3. Incorporar la utilització de la visualització i del raonament geomètric com a forma de raonament per entendre i gestionar la informació referida a l’espai.

8.1. Col·laborar i aportar estratègies i raonaments matemàtics en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, per construir coneixement matemàtic de manera conjunta.

Sabers

  • Ús estratègic d’operacions simples o combinades (suma, resta, multiplicació, divisió) per resoldre situacions contextualitzades.
  • Domini de les estratègies de resolució d’operacions aritmètiques, simples o combinades i de les propietats, amb nombres naturals i decimals (fins a les mil·lèsimes), amb flexibilitat i sentit, mentalment, de forma escrita o amb calculadora en situacions contextualitzades.
  • Aplicació d’estratègies per fer càlculs aproximats de sumes, restes, multiplicacions i divisions amb nombres naturals i decidir quin tipus de càlcul és el pertinent.
  • Identificació i aplicació de les relacions entre les operacions aritmètiques en contextos quotidians.
  • Ús de les relacions i les propietats de les operacions per ajudar a la comprensió d’aquestes i per agilitzar el càlcul mental o escrit.
  • Posada en pràctica de models geomètrics en la resolució de problemes relacionats amb els altres sentits matemàtics.
  • Identificació d’estratègies de millora de la perseverança i el sentit de la responsabilitat envers l’aprenentatge de les matemàtiques tant per donar resposta al repte inicial com per continuar fent-se preguntes i aprenent.

Revisem. Les propietats commutativa i associativa de la suma i la multiplicació i la distributiva de la multiplicació respecte de la suma faciliten la resolució de molts problemes de matemàtiques. D'entrada, simplifiquen les operacions reduint-les (distributiva) o permetent el canvi d'ordre i operativitat entre els sumands o els factors (commutativa i associativa).

En l'apartat "+ recursos" trobareu una proposta per treballar més activitats competencials.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per acompanyar i repassar o bé ampliar els continguts del taller.

Més activitats competencials
Enllaços
Multiplicar sense parar

Activitat "Multiplicar sin parar" del portal de "Zona alumn@s" que treballa l'element neutre de la multiplicació.