Continguts

  • Lectura del fragment d'una cançó.
  • Descoberta de les característiques de les cançons.
  • Escriptura de la lletra d'una cançó.
  • Interpretació d'una cançó davant de la classe.

Objectius

  • Llegir el fragment d'una cançó i comprendre'n la forma i el contingut.
  • Descobrir les característiques de les cançons.
  • Escriure correctament la lletra d'una cançó i interpretar-la davant de la classe.

Abans de començar el taller, expliqueu que treballaran una cançó. Comenteu que moltes cançons tenen lletra i música. Pregunteu-los si coneixen moltes lletres de cançons i demaneu-los que en cantin algunes.

Feu que s'adonin que al costat de la fitxa, en lloc de reproduir-s'hi la coberta d'un llibre, hi ha la portada del disc que inclou la cançó treballada. Aprofiteu per comentar que hi ha elements que apareixen en els llibres que també surten en la portada d'un disc: el títol, l'autor de les cançons o el grup, la discogràfica (en lloc de l'editorial)... 

Si voleu, podeu demanar-los que portin algun disc de casa i comentar la informació que hi ha en la caràtula. 

Després, escolteu alguna de les cançons de Dàmaris Gelabert i canteu-ne alguna si la coneixeu. Podeu trobar-ne moltes en el portal de Dàmaris Gelabert a YouTube

Primer de tot, llegiu entre tots la lletra de la cançó com si fos un poema. Expliqueu que les cançons tenen un tema, una lletra, una música, un ritme... Identifiqueu el tema de la cançó del taller.

Per aprendre la cançó del taller, escriviu la lletra a la pissarra i deixeu espais perquè els alumnes la completin, de memòria, amb les paraules que falten. Si ho preferiu, podeu triar una altra cançó que conegueu tots per fer el mateix exercici.

Activitat 1. Llegiu en veu alta totes les frases i, després de deixar que identifiquin quines són correctes, demaneu-los que corregeixin les que no ho són: La Dàmaris no és una poeta (la Dàmaris és una cantant); Les cançons de la Dàmaris sí que tenen lletra.

Activitat 4. Segons la cançó que hagin triat, necessitaran ajuda. Si els cal consultar la lletra per copiar-la, podeu ajudar-los a buscar-la per internet. 

Activitat 5. Una opció és organitzar una mena de concurs musical perquè cada grup canti la cançó que ha triat. Assegureu-vos que cap grup no tria la mateixa. També podeu representar les cançons a altres classes. 

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts literaris treballats.

Més activitats competencials
Enllaços
Dàmaris Gelabert (canal Youtube)

Canal de Youtube dedicat a la música i els espectacles de Dàmaris Gelabert, amb vídeos i concerts.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Ens hi fixem: Les estacions

Activitat per escriure els noms de les estacions.

Ens hi fixem: Relacionem

Activitat per relacionar cada estació amb les paraules corresponents del poema.

Per anar més enllà

Ens hi fixem: Els àpats del dia

Activitat per llegir la lletra d’una cançó i encerclar-hi els noms dels àpats del dia.

Solucions