Continguts

  • Introducció a poetes catalans destacats.
  • Lectura de diversos poemes sobre el Sol i la Lluna.
  • Interpretació del vocabulari i les expressions poètiques.
  • Observació de les característiques comunes de poemes diversos.  

Objectius

  • Conèixer poetes catalans destacats.
  • Llegir diversos poemes i interpretar-los.
  • Comprendre vocabulari i expressions de diverses obres poètiques.
  • Observar i reconèixer les característiques comunes de poemes diversos.

Abans de llegir els poemes, llegiu la fitxa d'introducció i presenteu breument els tres autors de qui llegireu poemes. Ho podeu fer amb els enllaços sobre cada un: Josep Carner, Salvador Espriu i Joan Maragall

Després de llegir cada poema, demaneu-los que indiquin en cada un el títol, els versos i el nom de l'autor.

També podeu proposar-los que llegeixin els títols dels poemes i que hi encerclin les paraules Sol, de color vermell, i lluna, de color blau.

Inicieu una conversa sobre altres poemes i cançons que tenen com a tema el Sol, la Lluna, els estels... Els podeu recordar que hi ha moltes cançons sobre aquests temes i podeu provar de recitar-ne alguna com si fos un poema. Proveu-ho amb alguna cançó que sigui fàcil i coneguda, com Sol, solet.

Activitat 1. Llegiu les paraules de la columna esquerra i demaneu als nens i nenes si saben què volen dir sense llegir les definicions de la columna dreta. Podeu deixar que les busquin en els poemes, per si el context els serveix per deduir-ne el sentit.

Activitat 3. Si decidiu ampliar el recull de poesies sobre els astres amb obres d'altres poetes, podeu buscar-ne amb el cercador de poemes en català que trobareu en l'apartat d'enllaços.

Si preferiu que els nens i nenes s'inventin un poema, podeu fer la vostra pròpia màquina per fer poemes amb una capsa de cartró. Primer, repartiu paperets perquè els alumnes hi escriguin paraules referents al tema del cel i els astres, com, per exemple: sol, lluna, planeta, brillar, nit, dia, estrella, coet, foscor, cel... Quan en tingueu uns quants, poseu-los dins de la capsa que farà de màquina de poemes. Remeneu-los i traieu-ne tres sense mirar. Llegiu les paraules en veu alta i demaneu-los que les facin servir totes per fer el poema. Els podeu donar un model; per exemple, si els ha tocat "estrella", "cel" i "coet: "Una nit plena d'estrelles, un coet travessa el cel i desitja als nens i nenes: "Que tingueu somnis de mel".

Per començar, ho podeu fer tota la classe junta i, després, podeu proposar-los que ho facin en grups de quatre. Podeu crear poemes de qualsevol temàtica; només caldrà que ompliu la màquina cada vegada de paraules relacionades amb la temàtica triada.

També podeu posar a la seva disposició l’activitat de reforç Ens toca: Retallem paraules, que els servirà com a suport per practicar el vocabulari.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts literaris treballats.

Més activitats competencials
Enllaços
Josep Carner

Recull de poesies de Josep Carner classificats per poemaris.

Salvador Espriu

Pàgina de LletrA on trobar informació diversa sobre la biografia i l'obra de Salvador Espriu, així com recursos de tota mena.

Joan Maragall

Recull de poemes de Joan Maragall de diverses temàtiques.

Versos. Buscador de poemes

Pàgina Versos amb un arxiu ben divers de poesia d'autors catalans.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Ens hi fixem: Completem els poemes

Activitat interactiva per completar els poemes llegits amb les paraules que hi falten.

Ens toca: Retallem paraules

Activitat per practicar el vocabulari relacionat amb el cel.

Per anar més enllà

Llegim: Un poema sobre el sol

Activitat per llegir i comprendre un poema sobre el sol.

Solucions