Continguts

  • Lectura i anàlisi de tres microrelats.
  • Resolució d’activitats de comprensió dels tres microrelats.
  • Identificació de les tres parts de l’estructura narrativa en els microrelats.
  • Reconeixement de les característiques pròpies del relat de l’absurd.
  • Reconeixement de les preposicions i les conjuncions i de les seves funcions gramaticals.
  • Escriptura guiada d’un microrelat.
  • Revisió del microrelat elaborat.

 

Objectius

  • Llegir i analitzar tres microrelats.
  • Resoldre activitats de comprensió dels tres microrelats.
  • Identificar les tres parts de l’estructura narrativa en els microrelats.
  • Reconèixer les característiques pròpies del relat de l’absurd.
  • Reconèixer les preposicions i les conjuncions i les seves funcions gramaticals.
  • Escriure un microrelat amb l’ajuda de pautes.
  • Revisar el microrelat elaborat.

Criteris d’avaluació

  • Llegeix i analitza tres microrelats.
  • Resol activitats de comprensió dels tres microrelats.
  • Identifica les tres parts de l’estructura narrativa en els microrelats.
  • Reconeix les característiques pròpies del relat de l’absurd.
  • Reconeix les preposicions i les conjuncions i les seves funcions gramaticals.
  • Escriu un microrelat amb l’ajuda de pautes.
  • Revisa el microrelat elaborat.

Feu les preguntes inicials per introduir el tema del taller: la narració. A més, us serviran per conèixer l’origen de la paraula microrelat i, així, conèixer-ne una característica molt important: la brevetat.

Activitat 2. En acabar l’activitat, podeu recordar als alumnes que els microrelats són textos narratius i com a tals tenen la mateixa estructura que un conte o una novel·la. Tot i que en el cas del microrelat “Miratge” es poden destriar les tres parts de manera clara, no sempre és així. Si ho trobeu oportú, els podeu comentar que en alguns casos el plantejament no apareix explícitament en el microrelat, sinó que s’ha de deduir per la situació que es planteja.

Activitat 6. Per seguir treballant les preposicions i les conjuncions, una vegada resolta l’activitat, jugueu a canviar les preposicions i les conjuncions de l’activitat per unes altres i comenteu entre tots si canvia o no el significat de la frase. D’aquesta manera, entendran que és important fer servir la preposició amb el significat concret que volem transmetre.

Per treballar les preposicions i les conjuncions, feu alguna de les activitats interactives que trobareu en l’apartat “Atenció a la diversitat”. També podeu consultar l’apartat 4 dels Conceptes clau per fer un breu repàs teòric de les normes gramaticals.

Abans de començar les activitats de l’apartat “Ens preparem”, podeu llegir més microrelats a l’enllaç Pere Calders.

Activitat 9. Llegiu-los la definició de la nota “RECORDA!” i proposeu-los que es basin en el que han escrit en el guió preparatori. En acabar, podeu demanar als alumnes que s’intercanviïn les narracions que han escrit i les llegeixin.

Si voleu continuar treballant la narració, podeu jugar a les històries encadenades. Feu grups de quatre alumnes i doneu-los un full a cada un. En el primer torn, tots han d’escriure un títol. En el torn següent, passaran el full al seu company de l’esquerra i hauran d’escriure el plantejament d’un microrelat, tenint en compte el títol que els ha tocat. I així, successivament, fins a escriure el nus i el desenllaç. Després, llegiran els seus microrelats encadenats.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts d'expressió escrita i del coneixement de la llengua (Les preposicions i les conjuncions).

Més activitats competencials
Enllaços
Pere Calders

14 microcontes de Pere Calders recollits a la revista digital Catorze.14 microcontes de Pere Calders recollits a la revista digital Catorze.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Practiquem: Les preposicions i les conjuncions (I)

Activitat interactiva per identificar preposicions i conjuncions.

Practiquem: Les preposicions i les conjuncions (II)

Activitat interactiva per identificar el significat de diferents preposicions i conjuncions.

Per anar més enllà

Escrivim: Posem-hi títol

Activitat per completar el títol de tres microrelats.

Escrivim: Juguem amb les paraules

Activitat per escriure un microrelat amb parelles de paraules homòfones o homònimes.

Solucions