Continguts

  • Audició i comprensió d’un debat.
  • Identificació de la figura del moderador i de les seves funcions.
  • Reflexió sobre el respecte pels torns de paraula dels participants en el debat.
  • Preparació pautada d’un debat.
  • Realització del debat preparat.
  • Revisió de la pròpia exposició oral.

 

Objectius

  • Escoltar i comprendre un debat.
  • Identificar la figura del moderador i de les seves funcions.
  • Reflexionar sobre el respecte pels torns de paraula dels participants en el debat.
  • Preparar un debat amb l’ajuda de pautes.
  • Realitzar el debat preparat.
  • Revisar la pròpia exposició oral.

Criteris d’avaluació

  • Escolta i comprèn un debat.
  • Identifica la figura del moderador i les seves funcions.
  • Reflexiona sobre el respecte pels torns de paraula dels participants en el debat.
  • Prepara un debat amb l’ajuda de pautes.
  • Realitza el debat preparat.

Feu les preguntes inicials als alumnes per introduir el tema del taller: el debat. Després, escolteu l’àudio dues vegades com a mínim: la primera, per situar-se en el context en què tenen lloc les intervencions, i la segona, perquè estiguin atents als detalls.

Si voleu disposar del text mentre sentiu l’àudio, podeu descarregar-vos el document Comunicació oral: El debat de l’apartat “+ recursos”.

Activitat 1. Després que resolguin l’activitat individualment, podeu corregir-la entre tots i fer-los preguntes per comentar les respostes que hagin marcat. Per exemple: Quina és la funció del moderador en un debat? Quantes persones es manifesten contra l’energia eòlica i quantes a favor?

Activitat 2. Aquesta activitat us pot servir de base per reforçar la percepció que, perquè es produeixi un intercanvi d’idees, cal escoltar les opinions dels altres, pensa-hi i tenir-les en compte per aportar el propi punt de vista.

Abans de fer l’activitat de l’apartat “Ens preparem”, podeu consultar l’enllaç Text argumentatiu per aprofundir més en aquesta tipologia textual.

Activitat 4. Llegiu la nota “RECORDA!” i recordeu entre tots les normes d’un debat. Després, proposeu-los que duguin a terme el debat respectant el torn de paraula i expressant les seves opinions de manera clara i ordenada, sense menystenir les opinions dels altres.

Un cop acabat el debat, demaneu-los que el valorin segons els criteris següents:

- Si han respectat les indicacions del moderador o moderadora i no s’han aixecat del seient.

- Si han respectat el torn de paraula.

- Si han escoltat amb atenció i han exposat les opinions pròpies breument i amb calma.

- Si han exposat les seves opinions amb arguments i, per fer-ho, han fet servir expressions com les que apareixen en l’activitat 4.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts treballats.

Més activitats competencials
Enllaços
Text argumentatiu

Pàgina web Aula de català, dedicada al text argumentatiu.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Ens hi fixem: Veritable o fals

Activitat per indicar si una sèrie d’afirmacions sobre l’audició són veritables o falses.

Ens hi fixem: A favor i en contra

Activitat per identificar arguments a favor i en contra de diferents idees.

Per anar més enllà

Ens preparem: Text argumentatiu

Activitat per escriure un text argumentatiu.

Solucions