Page 5 - Itineraris Matemàtiques 3
P. 5

                                     un itinerari...
      i adquirir les competències bàsiques
sense avorrir-te!
     SQUEM I CREBEUMSQEUIXEOMS IDCERSEIEMETERIXIAOS DE SIMETRIA
El segon t5angEralmsegéosnl’otauncgorammbéasllal’.oEuscdoimu abiaxlílap.eErqsudèi,usaeigxoínpsercqoumè, segons com
movem les pemceosv,eemnlseosrtpieracnesd,iefenresnotrstiroacneldlsif.erents ocells. És una figura siÉmsèutrnicaaf?igura simètrica?
Podeu trobar-hiPuondeeuixtrdoebasirm-hei turina?eix de simetria?
Un o més d’un?Un o més d’un?     Traceu-lo.   Traceu-lo.
Ara, repasseuAdrau,esrerpeacstseesusedcuaenstsredcetels’osueciadnutessddeel’poeurpi ednudeiscudlearpserpendiculars i marqueu elsi amnagrlqesuequelfsoarmngelnes. que formen.
Una figura és siUmnèatrfiicgaurqauéasnseismpèotrticdaobqlueagnarespeproltadmobelietagtair lpeesrdlauemsepiatartsi les dues parts coincideixen excaocitnacmidenixt.enLaerxeacttamqueentd.iLviadreeixctuanqaufiegduivraidenixduneas fipagrutrsaigeunadlsues parts iguals
            s’anomena eix ds’eansiomeetnria.eix de simetria.
Dibuixeu 6figuDreisbuaimxebudfoigsuereixsoasmdbe sdiomseetirxiao:s de simetria: En un ou, hi poEdnemuntrooub,ahridposdeimxotsrodbeasrimdoestreiaix?os de simetria? Per què? Per què?
GEOMETRIA / Simetria GEOMETRIA / Simetria
        Completeu la Cpoarmt psulepteruiolar ipianrftesruiopredrieorl’oi uinafemriborelddeibl’ouuix adm’ubnaelfidgiubruaix d’una figura nova que tingunio2vaeqixuoes tdinegsuimi 2eterixao, sundedseimvertriica,l ui nundealvtreertdic’ahloiriutznoanltarel: d’horitzontal:
74
    DESCOBRIM ELSDEPSICTOOBGRRIMAMEELS PICTOGRAMES
7 Als aiguam7ollAsldseailg’Eumamporldlsàdse’els’Etumdpieonrdaàlgsu’ensetsudpioebnlaacligounnseds’pocoeblllasc.ions d’ocells.
Disposem de Dleispdoasdeems sdeglüeesndtsade’us nsaegdüeelnets zdo’nunesa del lpeasrzco: nes del parc: ESPÈCIE D’OCELLESPÈCIE DN’OMCEBLRLE DE NIUSNOMBRE DE NIUS
   Ànec collverd Polla d’aigua Cuereta groga
Ànec collverd 25 25 Polla d’aigua 20 20 Cuereta groga20 20
Martinet menutMartinet menut15 15 Corriol camanegCreorriol camanegr5e 5 Fotja vulgar Fotja vulgar 3 3
Ara, fixeu-vosAcroa,mfixaequ-evsotsa cmoamteaixqaueinsftoarmatceióixa informació es pot presenetsarpaomt bpruensepnitcatroagmrabmua:n pictograma:
ElpictogramaéEslupniactmogarnaemraadéespurneasemnatanrelraidnefoprmreasecinótarplaritnirfodr’mimaactiógeaspartird’imatges o símbols que eno dseímtebromlsinqeuneuennadcetretarmqiunaentiutnata. certa quantitat.
REPRESENTACIÓ DE DADES /REGPrRàEfiScEsNTACIÓ DE DADES / Grà
    ESPÈCIE D’OCELLESPÈCIE D’ONCOEMLBLRE DE NIUSNOMBRE DE NIUS Ànec collverd Ànec collverd
         Polla d’aigua Polla d’aigua Cuereta groga Cuereta groga Martinet menutMartinet menut Corriol camanegCreorriol camanegre Fotja vulgar Fotja vulgar
CADA NIU VAL PER 5.
CADA NIU VAL PER 5.
        PerquèelsànePcesrcqoullèveerldstàeneecnsmcoéllsvesírmdbteonlsenqumeéeslssímabrotilnseqtsuemelnsumtsa?rtinetsmenuts?
Per què hi ha uPneor cqeullèsheinhsea suínmobcoel?ll sense símbol?
Quin valor haurQiauhinagvualtodrehateunriar ehladgiubtudixedtenl ipricetlodgirbaumixadpeelrpqiucètolgarafomtja perquè la fotja vulgar pogués tveunligra1r psíomgbuoésl? tenir 1 símbol?
Itinerari 11Itinera7r5i
           APLIQUEM EL QUE HEM APRÈS
 8
9
10
Imprimeix i retalla les peces d’aquest tangram. Mou les peces perquè surtin aquests ocells:
Trobes algun eix de simetria en alguna figura?
Algun dels ocells et recorda algun animal domèstic? Fes volar la imaginació! Quin o quins?
Completa la frase amb dues de les paraules que hi ha a sota:
Amb els tangrams treballem una part important de les matemàtiques, com la
i la visió de l’ .
càlcul geometria estadística espai numeració
Agafa qualsevol figura del tangram de l’ou com balla, dibuixa-la en un paper mil·limetrat, traça-hi un eix de simetria
i dibuixa la figura simètrica a l’altre costat.
PER ACABAR, PENSA-HI...
Jugar amb tangrams t’ajuda a aprendre més coses sobre les rectes? Quines?
VALORA L’ITINERARI
                        75 76
  fics
11 7
  BU
5
6
74
RECURSOS DIGITALS
Imatges
Vídeos
Documents descarregables Àudios
Enllaços
VALORACIÓ DE L’ITINERARI
E
 DIMENSIONS
Resolució de problemes Raonament i prova Connexions
Comunicació i representació
ACTIVITATS
Individual Per parelles En grup Tots junts
ENTRENA’T
Prepara’t per a les proves de competències bàsiques
     





























   3   4   5   6   7