Page 4 - Itineraris Matemàtiques 5
P. 4

                                             Cada setmana,
et planteja un repte que et farà pensar
      que comença amb una situació real
   FASES DEL PROCÉS
         AI, AI, AI!
Quant menjar podien guardar?
EN AQUEST ITINERARI APRENDRÀS...
a mesurar els volums de diferents recipients.
a fer servir les unitats de volum adients per a cada ocasió i passar les unes a les altres. a relacionar les unitats de capacitat amb les de volum.
a interpretar la informació dels gràfics de sectors.
BLAI, PERÒ QUÈ HI FAS A DINS?
LEM VOLUCMASLCULEM VOLUMS
serveu l1es dOuebsezrovneeusldes’edxcuaevsazcoiónerespdr’esxecnatvadceiós reenpareqsueenstaedseisl·leunstaraqcuieosntse:s il·lustracions:
Els dos recintes oEclus pdeons erel cminattesixoecsupaein? Celomahteoixheuspcaoi?mCporomvahto? heu comprovat?
Quants cubs imagQinuanritssfcourmbsenimaginaris formen
cada un dels espcaaisdda’euxncdavealscieós?pais d’excavació? El volum d’un cos Eélsvloaluqmuadn’tuitnatcos és la quantitat
d’espai que ocupad. ’espai que ocupa.
Tots els objectes teTontesneulsnovbojleucmte.s tenen un volum.
MESURA / Volum MESURA / Volum
Si cadascun2 d’aSqiuceasdtasscubnsdi’maqaugeinsatsriscudbeslsimquaaglisnaersiscodmelpsoqnualalszeosnacompon la zona d’excavació té dle’sexmcaidveacsióindtéiclaedsems iedneslainfidgiucraadedse esnotla, fqiguuinraédseelsovtoalu, mquin és el volum en centímetresecnúcbeicnstídmeectraedsaczúobniacs? de cada zona?
RELACIONEM UNRITEALTASCIDOENVEOMLUNMITIACTASPDAECIVTOALTUM I CAPACITAT
  3
4
5
I l’ITIC3UB, quinI lv’oITluICmUBde,uquteinivro?lSuimtédueun tlietnreir?deSictaépaucnitlaitr,eqdueincaarpealaccitiaót, quina relaci hi ha entre totehsi dhauesnctroesetos?teCsadlcuelesuceolsveosl?umCaldceulle’IutieCluvboliuemstadbelel’iIxtilCaurbelaiceióstableix la relació entre unitats deevnotlruemuni idtaetscadpeavcoitlautm. i de capacitat.
Llargada del costLaltadrgeald’IatidCeulbc:ostat declm’ItiCub: cm Volum de l’ItiCubV:olum de l’ItiCub:
cm x cm xcm x cm =cm x cm =
A partir de4les Aeqpuaivrtailrèdnecielessqeuqeuihveaulètnrcoibeastq, ucoemhpeuleteroublat,cocolumpnleateu la columna que falta de laqtauuelafaaltmabdeunlataalutrlaeaqmubivuanlèancailatradeqvuoilvuamlència de volum
i capacitat: i capacitat:
X X 1X000 X 1000
dm3 cm3 dm3 cm3
l mll ml ::::
Compareu la coCloumpnaraemu blalcaodluemlsnvaosatmrebs lcaodmeplsanvyostres companys i companyes i ciocmomprpoavneyuesiitceonmiuperolsvmeuatseiitxeonsiu els mateixos resultats. resultats.
El centíme5tre cEúlbcice,nctím3e,ttraemcbúébisc’,acbmre3u,jtaamd’baqéuse’astbaremujaanedr’a:qucce.sta manera: cc. Quants centímetrQesuacnútbsicsen(ctím3eotrecsc)csúóbnic1s (dclm(d3 eociclict)res)ó?n 1 dl (decilitrcec)? cc
          27
NOMÉS VOLIA COMPROVAR QUÈ PODIEN EMMAGATZEMAR EN AQUESTES GERRES... AIX, QUIN DESASTRE!
50 cm
VOLUM ZONA EX
168
50 cm
50 cm
50 cm
50 cPmer saber el volumPedr’usnabceors,esl’hvoalurmandd’uensacobse,rst’rheasuran de saber tres mesures:l’alçada,ml’aemsuprleasd:al’aileçladgrau,ilx’a.mpladaielgruix.
Per a aquest cub: Per a aquest cub:
Volum = 50 cm x 50Vcomlumx 5=05c0mc=m5x053 0cmcm3 =x15205c.0m00= c5m03 cm3 = 125.000 cm3 50 cm
MESURA / Volum MESURA / Volum
Relació entre uniRtaetlsacdieó ceanptareciutantitiavtsolduemc: apacitat i volum: 1 litre = 1 litrcem=3 cm3
        16
CALCU
1 Ob
2
8
CAVOALCUIÓM1ZONA EXCAVACIÓ 1 VOLUM ZONA EX
CAVOALCUIÓM2ZONA EXCAVACIÓ
2
/ UNITATS DE VO/LUNMITIACTASPDAECIVTOALTUM I CAPACITAT
Itinerari 27Itiner1a6r9i
ó
 27
  SITUACIÓ INICIAL
REPTE O PREGUNTA
OBJECTIUS
169
        NÚMERO D’ITINERARI
CONTINGUTS CLAU
JOCS INTERACTIUS
    
































   2   3   4   5   6