Page 5 - Itineraris Matemàtiques 5
P. 5

                                         un itinerari...
      i adquirir les competències bàsiques
sense avorrir-te!
     Amb l’ajud6a deAlma btalu’alajudea ldaeplàagtinaaulandterliaorp, àegsicnraivaiuntlersioerq, ueisvcarlièvniucieless equivalències següents entreslegsüuenitsatesndtrevloesluumnidtaetsledsepevocelusmexdpeosleasdepsecielessedxpeolseasdes i les de les etiquetes: etiquetes:
cc cc m3 m3 dm3 dm3
Quin és el 7totaQl dueinliétrseeslqtuoetapl oddeielintreascuqmueulparodtoietsn ealcsurmecuilpairentottss? els recipients? Recordeu que abansRdeecofredrecuapquceàlacbula,nhsedue fer cap càlcul, heu
de passar les dades daeupnasmsaartleisxadaudneitsata. una mateixa unitat.
DADES
RESPOSTA
170
        DADES OPERACIONS
 OPERACIONS
 RESPOSTA
    REPRESENTEM LERSEDPRAEDSEESNETNEMGRLÀESFIDCASDESSENCTGORÀSFICS DE SECTORS
8 Al museu h8i haAelxmpousaetuahqiuheastegxrpàofsicatamaqbuelast gràfi informaciódelsindfoifremreanctisótdipeulssdieferecnitpsietinptussqduere eolítichiha
  tenen. Responetuenaqenue. sRtespporneegunatqeusepsetersopbrtegnuirntes informació del girnàffoicrm: ació del gràfic:
De quin tipus deDrecqipuieintsipnu’shidhearemciépsi?ents n’hi ha mé
De quin tipus deDrecqipuieintsipnu’shidhearemciepnieysn?ts n’hi ha me
9 Trasllada la9infoTrmasallcaidóadl’aqinufeosrtma atcaiuólada’alquesta taula al gràfic de sectorgsr.àPfioctsdefesr escetrovirrs.laPpoatsutfaerqsuervir la pauta que et donem, en queèt dcaodnaemse,cetonrqeuqèucivaadla sector equival
a un percentatgea duenl p1e0r%ce.ntatge del 10%.
PECES DEL NEOLÍTIPCECES DEL NEOLÍTIC
pients: s.
s.
res.
25%
0%
són gots:
27Itiner1a7r1i
             Fent servir el cFàelcnutl sdeervpirereclecnàtlactugleds,ecpaelcrucelenutaqtgueasn,tscarleccuilpeiuenqtusasnótns greoctisp:ients
c amb la
cipiAenlatssaqlauedel neolAíticlahsiahladel n
200 recipients:
per obtenir s?
200 reci got
bol ger
35%
4
nys?
35%
gots. bols. gerres.
25%
40%
    Tipus dQeupaençtiatat Quantitat Ceràmi4c5a% 45% Sílex30% 30% Resteshumanes Resteshum25a%nes 25%
Tipus de peça
 Ceràmica Sílex
    Itinerari
  APLIQUEM EL QUE HEM APRÈS
 10
La manera més acurada de conèixer un volum és calcular-lo o mesurar-lo, però no sempre es pot fer, i en el dia a dia
moltes vegades acabem mesurant volums a ull.
Solem tenir algunes referències. Per exemple, sabríeu dir...
– Quants litres solen cabre en una gerra?
– I quants centímetres cúbics o mil·lilitres en una llauna de refresc? – I en un got, quants centímetres cúbics hi caben?
  POSEU EN PRÀCTICA AQUESTA HABILITAT!
1 Un alumne de cada grup ha d’omplir l’ItiCub amb una quantitat d’aigua (abans, poseu-hi una
bossa de plàstic a dins, que l’ItiCub no és estanc).
2 La resta ha d’escriure el volum d’aigua que hi ha. Quan tots ho hàgiu fet, mesureu la
quantitat d’aigua amb un vas mesurador. Qui s’hi ha apropat més?
3 Repetiu el procés de manera que cada un de vosaltres ompli l’ItiCub una vegada.
   ALUMNE/A QUE OMPLE L’ITICUB
RECORDEU QUE L’ITICUB TÉ UN VOLUM D’1 DM3 I QUE QUAN ÉS PLE CONTÉ 1 LITRE D’AIGUA.
PREDICCIÓ DE VOLUM VOLUM REAL
dm3
dm3
dm3
dm3
dm3
dm3
dm3
dm3
    PER ACABAR, PENSA-HI...
Heu respost la pregunta inicial? Justifica-ho.
 171 172
VALORA L’ITINERARI
  27 17
  6
7
170
RECURSOS DIGITALS
Imatges
Vídeos
Documents descarregables Àudios
Enllaços
VALORACIÓ DE L’ITINERARI
E
 DIMENSIONS
Resolució de problemes Raonament i prova Connexions
Comunicació i representació
ACTIVITATS
Individual Per parelles En grup Tots junts
ENTRENA’T
Prepara’t per a les proves de competències bàsiques
     






   3   4   5   6   7