Page 4 - Itineraris Llengua catalana 6
P. 4

                     Cada setmana,
      que comença amb una situació real
et planteja un repte que et farà pensar
   FASES DEL PROCÉS
   MIREU QUÈ PORTO!
RES! AHIR, MENTRE LLEGIA CHARLIE I LA FÀBRICA DE XOCOLATA,
EM VAN VENIR UNES GANES BOGES DE MENJAR XOCOLATA.
I VAIG FER AQUEST PASTÍS!
MMM! QUAN ACABIS AQUEST LLIBRE TE’N REGALARÉ
UN SOBRE PIZZES!
281
JO JA L’HE LLEGIT! M’ENCANTA EL FINAL, QUAN EN CHARLIE...
VISCA! OHHH!
NO FACIS UN ESPÒILER, QUE TOT JUST L’HE COMENÇAT!
I DONCS? QUÈ CELEBRES?
  T’agrada explicar històries que t’han passat?
Qui explica la història en un llibre?
EN AQUEST ITINERARI APRENDRÀS...
a identificar el punt de vista d’una narració.
a entendre les expressions del text
a escriure un text en primera persona.
a escriure correctament paraules que tenen les grafies x i ix.
  ENS FIXEM EN EL NARRADOR DEL TEXT I EL LLEGIM
1 La Rita vol fer de narradora del llibre. El narrador o la narradora d’un text... és sempre un dels personatges. és qui explica la història.
escriu la novel·la. és qui llegeix el text.
CHARLIE I LA FÀBRICA DE XOCOLATA
ROALD DAHL
Quan anava a l’escola al matí, en Charlie veia grans rajoles de xocolata api- lades als aparadors de les botigues; es parava i les fitava amb el nas clavat al vidre, i la boca se li feia aigua. Molts cops al dia veia que els altres nens es treien xocolatines cremoses de les butxaques i que les mastegaven amb golafreria, i això, no cal dir-ho, era una tortura.
Només una vegada l’any, pel seu aniversari, en Charlie Bucket podia tastar una mica de xocolata. Tota la família estalviava per a aquesta ocasió espe- cial, i quan arribava aquest gran dia regalaven a en Charlie una xocolati- na petita perquè se la mengés ell tot sol. I cada cop que la rebia, aquests meravellosos matins dels seus aniversaris, la guardava amb cura a dins d’una capseta de fusta que tenia, i la servava zelosament com si fos una barra d’or massís. Durant uns quants dies només es permetia el luxe de mirar-se-la, però mai de tocar-la. Després, a la fi, quan ja no podia resis- tir-ho més, treia un bocí minúscul del paper que l’embolicava d’una punta i posava al descobert un bocinet minúscul de xocolata; aleshores en feia un mos minúscul, just per deixar que el deliciós gust dolç se li escampés per la llengua. El dia següent feia un altre mos minúscul, i així cada dia. I d’aquesta manera en Charlie aconseguia que la barra de quatre cèntims de xocolata de l’aniversari li durés més d’un mes.
Una cosa espantosa que torturava el petit Charlie, l’amant de la xocolata, més que cap altra cosa era el següent. En aquesta ciutat, i de fet a les envis- tes de la casa on vivia en Charlie, hi havia una fàbrica de xocolata enorme! Era la fàbrica Wonka, propietat d’un senyor anomenat Willy Wonka, l’in- ventor i fabricant de xocolata més gran que hagi existit mai.
  52
   COMPRENEM UN TEXT NARRATIU
2 Heu entès bé totes les expressions del text? Encercleu l’opció correcta en cada cas:
Fitar vol dir mirar molt detalladament de reüll molt ràpidament alguna cosa. Servar zelosament vol dir descobrir guardar trobar alguna cosa intacta.
 Fer-se la boca aigua vol dir ganes de menjar alguna cosa.
3 Com és una xocolatina?
tenir poques tenir moltes no tenir gens de
     ANALITZEM EL PUNT DE VISTA D’UN TEXT NARRATIU
4 Digues si aquests textos són escrits en primera o en tercera persona: persona
  Només una vegada l’any, pel seu aniversari, en Charlie Bucket podia tastar una mica de xocolata. Tota la família estalviava per a aquesta ocasió especial, i quan arribava aquest gran dia regalaven a en Charlie una xocolatina petita perquè se la mengés ell tot sol.
Charlie i la fàbrica de xocolata
persona
 L’època de la meva vida que vaig tenir la sensació d’explorar la immensa Islàndia deserta de l’interior van ser els estius que vaig treballar a l’empresa Landsvirkjun, la hidroelèctrica on el meu pare ha treballat tota la vida.
El món segons Halldor
Itinerari 8 53
 SITUACIÓ INICIAL
REPTE O PREGUNTA
OBJECTIUS
NÚMERO D’ITINERARI
DIMENSIONS
Comprensió lectora Expressió escrita Literària Comunicació oral
Plurilingüe
i intercultural
ACTIVITATS
Individual Per parelles En grup Tots junts
       











































   2   3   4   5   6