Page 5 - Itineraris Llengua catalana 6
P. 5

                                                     un itinerari...
      i adquirir les competències bàsiques
sense avorrir-te!
     5 Com seria el text si en Charlie tingués un germà i expliquessin la història tots dos junts? Completa’l amb les paraules que falten:
ENS PARÀVEM SE’NS
ANÀVEM VÈIEM
PODÍEM MIRÀVEM
NOSTRE
i les aniversari,
a l’escola al matí, rajoles de xocolata apilades als aparadors de les botigues;
amb el nas clavat al vidre, i la boca feia aigua. [...] Només una vegada l’any, pel
tastar una mica de xocolata.
grans
Quan
 Una història pot ser narrada des de diferents punts de vista: el narrador pot ser un dels personatges i explicar-la “des de dins”, és a dir, en primera persona, o no ser cap dels personatges i explicar-la “des de fora”, és a dir, en tercera persona.
PREPAREM UNA NARRACIÓ EN PRIMERA PERSONA
6 Prepara una narració en primera persona per explicar el teu trajecte quan vas a l’escola al matí:
I EL NARRADOR FOS “DES DE DINS”...
      54
S
   REFLEXIONEM SOBRE LA LLENGUA
7 T’has fixat com s’escriuen aquestes paraules de
la lectura? Completa-les amb x o ix:
LES GRAFIES X/IX
UNA BRUIXA BEN EMBRUIXADA, QUI LA DESEMBRUIXARÀ? EL DESEMBRUIXADOR QUE LA DESEMBRUIXI BON DESEMBRUIXADOR SERÀ.
 a í ocolata
ca eta
No tenen el so de xoc:
lu e a ò
ocolatina
de ar
e amen mate
i
.
emeneies. iu
 8 Completa les frases següents amb x o ix:
M’imagino el pare d’en Charlie ba et i amb una jaqueta de color be La fàbrica de ocolata tenia uns grans re ats de ferro i moltes Podeu cercar més informació sobre Roald Dahl a la ar a o a l’ar de la biblioteca.
9 Saps què són? Completa les paraules:
MUPCL
     El so de xoc s’escriu:
• Amb x: a començament de paraula i després de consonant o del diftong au (xilòfon, rauxa). • Amb ix: després de les vocals a, e, i, o, u i a final de paraula (caixa, peix, coix, cuixa...).
  / LES GRAFIES X/IX
LLENGUA / Ortografia / Les grafies x/ix
Itinerari 8 55
 COMPROVEM EL QUE HEM APRÈS
10 Ara explica des de dins el camí que fas cada dia per anar a l’escola des que surts de casa. Descriu els llocs per on passes i explica’n alguna anècdota:
   VALOREM LA FEINA
11 Valora el que has après en aquest itinerari:
He après a diferenciar entre un narrador
“des de dins” i “des de fora”.
He entès com s’identifica el punt de vista narratiu d’un text.
Escric correctament les paraules que tenen
les grafies x o ix.
He escrit un text en primera persona.
PER ACABAR, PENSA-HI...
Ara que has acabat l’itinerari, saps resoldre la pregunta inicial? Quines preguntes t’han quedat sense resposta?
POC FORÇA MOLT
         56
VALORA L’ITINERARI
      JOCS INTERACTIUS
CONTINGUTS CLAU
RECURSOS DIGITALS
Imatges
Vídeos
Documents descarregables Àudios
Enllaços
VALORACIÓ DE L’ITINERARI
E
  ENTRENA’T
Prepara’t per a les proves de competències bàsiques.
    Escriu amb qui vas i qui et trobes pel camí:
Recorda una anècdota que t’hagi passat o inventa-te-la:
Anota de forma esquemàtica els llocs per on passes i el recorregut que fas des que obres la porta de casa:


























   3   4   5   6   7