Competències específiques

C2, C3, C9, C10

Criteris d’avaluació

  • Extreure i interpretar informació rellevant del text sobre els embarbussaments.
  • Dir embarbussaments de manera autònoma, coherent i fluida, amb preparació prèvia.
  • Fer servir l’entonació, el to de veu i el gest adequats a la situació.
  • Detectar els sons que cal pronunciar correctament en un embarbussament.

Sabers

  • Reproducció de textos orals memoritzats.
  • Interès per expressar-se oralment amb una pronunciació correcta.
  • Anàlisi dels elements bàsics d’un embarbussament (sons).
  • Reconeixement de les diferències elementals entre llengua oral i llengua escrita.

Escolteu l’àudio i demaneu als alumnes que es fixin en els trets que tenen en comú els tres embarbussaments que es reciten i que parin esment en la velocitat amb què es reciten i en els sons o les paraules que es repeteixen en cada un.

Si voleu disposar del text mentre sentiu l’àudio, podeu descarregar-vos el document Comunicació oral: Embarbussaments .

Activitat 1. Si ho trobeu oportú, podeu demanar als alumnes que llegeixin individualment les preguntes de l’activitat 1 i podeu tornar a sentir l’àudio. Després que resolguin l’activitat individualment, podeu corregir-la entre tots i fer-los preguntes per comentar les respostes que hagin marcat. Per exemple: Quines paraules tenen el so de r forta en el primer embarbussament? Quines paraules es repeteixen en el segon embarbussament i quantes vegades? Quines són les paraules que sonen igual en el tercer embarbussament?

Activitat 2. Després de posar en comú les respostes de l’activitat, feu una llista a la pissarra amb els trets que ha de tenir un joc lingüístic per ser considerat un embarbussament.

Abans de fer les activitats de l’apartat “Ens preparem”, podeu escoltar més embarbussaments amb el recurs Ens preparem: Embarbussaments amb o. Aquests embarbussaments, a més, permetran repassar els seus coneixements del so de la o oberta.

Activitat 4. Comenteu als alumnes que, per recitar un embarbussament, s’ha de fer servir un ritme ràpid i s’han de pronunciar correctament tots els sons. Llegiu la nota “RECORDA!” i feu que es fixin en els trets i l’objectiu d’aquest joc lingüístic. Després, demaneu-los que adoptin un to alt i clar a l’hora de recitar l’embarbussament.

Si voleu seguir practicant, podeu muntar un concurs d’embarbussaments per a aquells alumnes que es vegin capaços de dir-los molt de pressa. Trobareu més exemples d’embarbussaments que us podran servir per al concurs a l’enllaç Embarbussaments.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts de comunicació oral i els embarbussaments.

També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.

Més activitats competencials
Enllaços
Embarbussaments recitats

Guia de pronunciació del català dedicada als embarbussaments, amb exemples enregistrats.

Embarbussaments

Recull d’embarbussaments en català d’Ansa per ansa.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Ens preparem: Embarbussaments amb O

Activitat per seguir escoltant embarbussaments.

Ens hi fixem: Trobem notes musicals

Activitat d’anàlisi de les paraules d’un dels embarbussaments escoltats.

Ens hi fixem: Subratllem sons

Activitat d’anàlisi dels sons dels embarbussaments escoltats.

Per anar més enllà

Parlem: Paraules amb els mateixos sons

Activitat de recopilació i lectura en veu alta de paraules amb sons que es repeteixen.

Solucions