Per què aquest projecte?

El projecte DE "TERRA A LA VISTA" A "SALVEM LA TERRA" parteix d'una proposta real: documentar històricament els 500 anys que abasta la història de la nissaga familiar protagonista del guió que ha d'escriure el famós youtuber Markus. Per comprendre bé l'abast del repte, els nens i les nenes repassaran què són les edats de la història i les situaran en una línia del temps.

Entre tots, posarem en comú què cal saber de cada edat i ens organitzarem per aconseguir la informació necessària per ser-ne prou experts com per poder ajudar Markus.

Programació i orientacions generals

Programació

Orientacions generals
  • El projecte sorgeix del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, es plantejarà el reptedocumentar històricament els 500 anys que abasta la història d’una nissaga familiar protagonista del guió. Per comprendre'n l'abast, recordarem què són les edats de la història i quines són les dates simbòliques que marquen el pas d'una edat a l'altra i, en acabat, ens organitzarem per resoldre'l. Després, INVESTIGAREM l'època dels descobriments, els trets bàsics de l'estructura social, política i econòmica de l'edat moderna i Catalunya dins la monarquia hispànica. Ens endinsarem en l'època de les revolucions polítiques i econòmiques a Espanya i Europa dels segles XVIII i XIX i en la Revolució Industrial a Catalunya. Analitzarem, també, els fets bàsics de la història de Catalunya, Espanya i el món per comprendre la societat actual i el món contemporani i posarem el focus en l'organització territorial de Catalunya, Espanya i Europa i en els trets demogràfics, econòmics i culturals de la nostra societat. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après, que es durà a terme amb l'elaboració d'una línia del temps digital que ens permeti seleccionar les dades i els fets essencials de cada període.
  • El projecte està pensat per treballar durant un trimestre aproximadament i es proposen nou activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
  • El projecte conté:
    • Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
    • Material col·lectiu.
    • Material per a l'alumne.
Els nens i les nenes han de comprendre que...
  • La història és una successió de fets interrelacionats que ens explica per què el món és com és.
  • La història deixa una empremta real als territoris i en la vida de les persones.
  • Els historiadors agrupen en edats històriques els anys que comparteixen unes formes d’organitzar-se, relacionar-se i expressar-se similars.
  • El pas d’una edat a l’altra ve marcat per un fet concret que els historiadors han considerat que suposa un trencament amb el passat i obre noves perspectives de futur. 
  • Les línies del temps es fan servir en història per organitzar i distribuir en el temps fets que considerem importants per a un conjunt ampli de persones.
Comencem. El repte

Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte —ajudar el youtuber Markus a documentar el guió d'una pel·lícula històrica—, el comprenem i prenem consciència del seu abast: A quina història fa referència el film? A tota la història? Per sort, no es tracta de tota la història, només hem de documentar els 500 anys que abasta la història de la nissaga familiar protagonista del guió. Per començar, recordem que la història es divideix en edats i que hi ha unes dates simbòliques que marquen el pas d’una edat a una altra. Fent una feina d’arqueòlegs, descobrirem les edats que haurem de documentar per a Markus i les situarem en una línia del temps. Finalment, planificarem què ens cal saber de cada edat. Haurem de recollir informació de tots aquests aspectes i, per controlar que no se’ns escapa res, planificarem les tasques en un kanban.

Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...

Investiguem

Per resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre aquests cinc-cents anys d'història.

Començarem per l'esdeveniment que posa fi al món medieval i ens condueix a l'edat moderna: el descobriment d'Amèrica. Ens posarem en la pell dels seus protagonistes, analitzarem les civilitzacions precolombines i ens qüestionarem si realment va ser un "descobriment"; analitzarem com era la societat de l’edat moderna i quin paper hi tenien els reis i ens aturarem a Catalunya per veure qui hi manava. També ens fixarem en els moviments culturals que van capgirar les idees que s’havien mantingut inalterables durant segles —descobrirem per què va sorgir la Reforma protestant, per què es va produir la revolució científica i què va suposar la normalització de l’ús de la impremta— i aprendrem les característiques bàsiques de l'art del Renaixement i del Barroc.

Continuarem analitzant fonts històriques en grups per valorar per què la Revolució Francesa suposa el pas a una nova edat, la contemporània, i valorarem una altra revolució, la Industrial, sorgida de manera paral·lela a Anglaterra, per saber què va tenir de positiu i de negatiu i per què; també aprendrem quins van ser els grans conflictes que va patir Europa al llarg del segle xx —dues guerres mundials, revolucions, maneres de governar molt violentes, guerres civils...— i com van influir en els moviments artístics de l'època; compararem l’art d’aquell moment amb l’art anterior i n’identificarem els principals moviments.

A continuació, reflexionarem sobre com és el món avui, veurem com és de diferent dels anteriors i buscarem entre tots un fet o un invent que ens permeti posar nom a l’edat històrica en què vivim; farem, també, un retrat de com és el món en què vivim partint del nostre entorn més proper, la nostra classe, que convertirem en un laboratori d’estadística per saber quants som i de què treballem. Finalment, analitzarem l’organització de les tres unitats culturals i polítiques de què formem part: Catalunya, Espanya i la Unió Europea.

Acabem. El producte final

Ja coneixem la nostra història moderna i contemporània.

En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot allò que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat: passarem al youtuber tota la informació fruit de les nostres investigacions amb una línia del temps digital que representi gràficament i sintèticament fets, conceptes i dates essencials de cada període.

Material recomanat

COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?

Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però, per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte, segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.

El projecte DE "TERRA A LA VISTA" A "SALVEM LA TERRA" parteix d'una proposta real: documentar històricament els 500 anys que abasta la història de la nissaga familiar protagonista del guió que ha d'escriure el famós youtuber Markus. Per comprendre bé l'abast del repte, els nens i les nenes repassaran què són les edats de la història i les situaran en una línia del temps.

Entre tots, posarem en comú què cal saber de cada edat i ens organitzarem per aconseguir la informació necessària per ser-ne prou experts com per poder ajudar Markus.

Programació

Orientacions generals
  • El projecte sorgeix del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, es plantejarà el reptedocumentar històricament els 500 anys que abasta la història d’una nissaga familiar protagonista del guió. Per comprendre'n l'abast, recordarem què són les edats de la història i quines són les dates simbòliques que marquen el pas d'una edat a l'altra i, en acabat, ens organitzarem per resoldre'l. Després, INVESTIGAREM l'època dels descobriments, els trets bàsics de l'estructura social, política i econòmica de l'edat moderna i Catalunya dins la monarquia hispànica. Ens endinsarem en l'època de les revolucions polítiques i econòmiques a Espanya i Europa dels segles XVIII i XIX i en la Revolució Industrial a Catalunya. Analitzarem, també, els fets bàsics de la història de Catalunya, Espanya i el món per comprendre la societat actual i el món contemporani i posarem el focus en l'organització territorial de Catalunya, Espanya i Europa i en els trets demogràfics, econòmics i culturals de la nostra societat. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après, que es durà a terme amb l'elaboració d'una línia del temps digital que ens permeti seleccionar les dades i els fets essencials de cada període.
  • El projecte està pensat per treballar durant un trimestre aproximadament i es proposen nou activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
  • El projecte conté:
    • Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
    • Material col·lectiu.
    • Material per a l'alumne.
Els nens i les nenes han de comprendre que...
  • La història és una successió de fets interrelacionats que ens explica per què el món és com és.
  • La història deixa una empremta real als territoris i en la vida de les persones.
  • Els historiadors agrupen en edats històriques els anys que comparteixen unes formes d’organitzar-se, relacionar-se i expressar-se similars.
  • El pas d’una edat a l’altra ve marcat per un fet concret que els historiadors han considerat que suposa un trencament amb el passat i obre noves perspectives de futur. 
  • Les línies del temps es fan servir en història per organitzar i distribuir en el temps fets que considerem importants per a un conjunt ampli de persones.
Comencem. El repte

Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte —ajudar el youtuber Markus a documentar el guió d'una pel·lícula històrica—, el comprenem i prenem consciència del seu abast: A quina història fa referència el film? A tota la història? Per sort, no es tracta de tota la història, només hem de documentar els 500 anys que abasta la història de la nissaga familiar protagonista del guió. Per començar, recordem que la història es divideix en edats i que hi ha unes dates simbòliques que marquen el pas d’una edat a una altra. Fent una feina d’arqueòlegs, descobrirem les edats que haurem de documentar per a Markus i les situarem en una línia del temps. Finalment, planificarem què ens cal saber de cada edat. Haurem de recollir informació de tots aquests aspectes i, per controlar que no se’ns escapa res, planificarem les tasques en un kanban.

Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...

Investiguem

Per resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre aquests cinc-cents anys d'història.

Començarem per l'esdeveniment que posa fi al món medieval i ens condueix a l'edat moderna: el descobriment d'Amèrica. Ens posarem en la pell dels seus protagonistes, analitzarem les civilitzacions precolombines i ens qüestionarem si realment va ser un "descobriment"; analitzarem com era la societat de l’edat moderna i quin paper hi tenien els reis i ens aturarem a Catalunya per veure qui hi manava. També ens fixarem en els moviments culturals que van capgirar les idees que s’havien mantingut inalterables durant segles —descobrirem per què va sorgir la Reforma protestant, per què es va produir la revolució científica i què va suposar la normalització de l’ús de la impremta— i aprendrem les característiques bàsiques de l'art del Renaixement i del Barroc.

Continuarem analitzant fonts històriques en grups per valorar per què la Revolució Francesa suposa el pas a una nova edat, la contemporània, i valorarem una altra revolució, la Industrial, sorgida de manera paral·lela a Anglaterra, per saber què va tenir de positiu i de negatiu i per què; també aprendrem quins van ser els grans conflictes que va patir Europa al llarg del segle xx —dues guerres mundials, revolucions, maneres de governar molt violentes, guerres civils...— i com van influir en els moviments artístics de l'època; compararem l’art d’aquell moment amb l’art anterior i n’identificarem els principals moviments.

A continuació, reflexionarem sobre com és el món avui, veurem com és de diferent dels anteriors i buscarem entre tots un fet o un invent que ens permeti posar nom a l’edat històrica en què vivim; farem, també, un retrat de com és el món en què vivim partint del nostre entorn més proper, la nostra classe, que convertirem en un laboratori d’estadística per saber quants som i de què treballem. Finalment, analitzarem l’organització de les tres unitats culturals i polítiques de què formem part: Catalunya, Espanya i la Unió Europea.

Acabem. El producte final

Ja coneixem la nostra història moderna i contemporània.

En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot allò que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat: passarem al youtuber tota la informació fruit de les nostres investigacions amb una línia del temps digital que representi gràficament i sintèticament fets, conceptes i dates essencials de cada període.

COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?

Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però, per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte, segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.

Aquest projecte ha estat concebut i elaborat per l'equip pedagògic i editorial de Text-laGalera:

Autoria i coordinació del projecte: Silvia Ruiz

DISSENY: CASS

Maquetació: Montserrat Estévez

Coordinació pedagògica: Anna Canals

Direcció: Xavier Carrasco

Edició: Meritxell Armengol

Il·lustracions: Roger Zanni

Fotografies: Adobe Stock, Pixabay, Wikimedia Commons

Disseny digital: Carles Marsal

Correcció: M. Mercè Estévez

Desenvolupament Guia digital: Basetis

Qualsevol mena de reproducció, distribució, comunicació pública o transformació d'aquesta obra resta rigorosament prohibida i estarà sotmesa a les sancions establertes per la llei. L'editor faculta el CEDRO (Centre Espanyol de Drets Reprogràfics, www.cedro.org) perquè pugui autoritzar-ne la fotocòpia o l'escanejat d'algun fragment a les persones que hi estiguin interessades.